Οι Οικονομικές Προεκτάσεις της Βιομηχανίας της Μόδας

February 22, 2018 | | Post a Comment

Τα πρότυπα που έχει υιοθετήσει η μόδα παγκοσμίως πολύ συχνά αποδεικνύονται μη ρεαλιστικά. Με άλλα λόγια, η βιομηχανία της μόδας προωθεί συγκεκριμένα πρότυπα που πολύ λίγοι άνθρωποι μπορούν να ακολουθήσουν. Όμως, αυτή η αναντιστοιχία φαίνεται να εξυπηρετεί αρκετά ισχυρά οικονομικά συμφέροντα. Με άλλα λόγια, μια βιομηχανία που προωθεί υπερβολικά λεπτά μοντέλα και πολύ ακριβά ενδύματα δεν έχει στόχο να κάνει τον κόσμο να ταυτιστεί μαζί της. Από την άλλη πλευρά, έχει ως στόχο να τονίσει τη διαφορετικότητα και να ωθήσει τον κόσμο στην προσπάθεια εναρμόνισης με τη μόδα.

Αν και μπορεί να φαντάζουν παράξενα όλα αυτά, εντούτοις αναλογιστείτε για ένα λεπτό πόσοι άνθρωποι είναι συνδεδεμένοι με τη βιομηχανία της μόδας. Εκτός από τους οίκους μόδας και τις διάφορες βιομηχανίες ενδυμάτων ανά την υφήλιο, η μόδα επηρεάζει μια σειρά άλλων επαγγελματιών. Γυμναστήρια και διαιτολόγοι, καταστήματα υγιεινών διατροφικών επιλογών και σκευασμάτων απώλειας βάρους, καλλυντικών και άλλων προϊόντων που υπόσχονται θεαματικά αποτελέσματα στη λεύκανση των δοντιών, στη βελτίωση της όψης των μαλλιών και στην εξάλειψη των ρυτίδων. Όλα αυτά αποτελούν ένα μικρό μόνο δείγμα της επιρροής των παγκοσμίων προτύπων ομορφιάς.

Και όλα αυτά συνδέονται άρρηκτα με το κέρδος. Υπάρχουν τεράστια οφέλη στην προώθηση προτύπων ομορφιάς που δεν συνάδουν με τον μέσο άνθρωπο. Ως εκ τούτου, ο καθένας μας αναζητά τρόπους για να φτάσει σε αυτό το ικανοποιητικό σημείο. Άσχετα αν με το που θα φτάσει σε εκείνο το σημείο θα συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει και κάτι ακόμη που δεν ταιριάζει επάνω του με τα πρότυπα που προωθεί η βιομηχανία της μόδας. Πρόκειται εξάλλου για έναν φαύλο κύκλο.

Ακόμη κι αν αγνοήσουμε την προσπάθεια δημιουργίας καλουπιών, στα οποία θα χωρά ο καθένας και θα μπορεί να αφομοιώνεται με το πλήθος σε συγκεκριμένα μεγέθη. Πέρα από την προώθηση έντονων χρωμάτων στα μαλλιά και μακιγιάζ που αλλάζει κάθε σεζόν, υπάρχει κι ένα ακόμη κομμάτι στο οποίο αξίζει να σταθούμε. Η μόδα κοστολογείται δυσανάλογα με το κόστος παραγωγής.

Ένα ένδυμα δεν κοστολογείται με βάση το υλικό και τον χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση της παραγωγής του. Αντιθέτως, κοστολογείται με βάση μία ετικέτα. Είναι η μάρκα του ενδύματος που καθορίζει εν πολλοίς την τιμή του. Συνεπώς, δεν υπάρχει κάποια λογική πίσω από την τιμολόγηση των ενδυμάτων. Και το οξύμωρο είναι πως η πλειοψηφία των ανθρώπων συμβιβάζεται με τη φαινομενική “αδικία” που υφίσταται. Πληρώνει αρκετά παραπάνω χρήματα, μόνο και μόνο για να αποκτήσει προϊόντα από συγκεκριμένες μάρκες.

Αυτά τα ενδύματα λέγονται επώνυμα και αντικατοπτρίζουν τη ματαιοδοξία των ανθρώπων. Αν και μπορεί δύο εντελώς ίδια ενδύματα να πωλούνται σε ένα κατάστημα, οι περισσότεροι θα επιλέξουν το επώνυμο ένδυμα. Ακόμη κι αν αυτό είναι διπλάσιο σε τιμή ή πωλείται ακόμη πιο ψηλά, οι περισσότεροι θα διαθέσουν περισσότερα χρήματα για να το αποκτήσουν.

Όπως φαίνεται, η μόδα δεν είναι παροδική. Αν και οι τάσεις της μόδας έρχονται και παρέρχονται, η ίδια η βιομηχανία της μόδας θριαμβεύει εδώ και πολλές δεκαετίες. Κι αν κρίνουμε από τα οικονομικά οφέλη που εξαρτώνται από αυτή, θα συνεχίσει να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για πολύ καιρό ακόμη.